Всяко придвижване - на водачи, пътници и пешеходци, е съществена част от личния, семейния и професионалния живот, a почти всички аспекти на обществена дейност предполагат някакъв вид мобилност за човека на път.
Безопасността на движението по пътищата (БДП) е световен здравен проблем и ключов маркер за развитието на модерното общество, в основата на което стоят етичната гражданска позиция на индивидите, ангажиментът на държавата и социалната отговорност на организациите. Тези три аспекта са взаимосвързани, a наличието на един не може и не следва да компенсира отсъствието нa друг. Затова БДП е форма на отговорност, която както държавата чрез нейните институции, така и индивидите, и организациите неизменно дължат на обществото. Така функционират общностите във всички държави, където се постигат добри резултати по отношение на безопасността на пътя – неразделна част от общата култура на отделните личности и техните групи.
Ежегодно при пътнотранспортни произшествия в света загиват над 1.35 млн. души, а други 50 млн. са ранени. Това явление оказва пряко влияние не само на средната продължителност на живота, но и на мобилността, транспортните разходи, състоянието на околната среда, социалното дело, здравеопазването и благосъстоянието като цяло. Ето защо ангажиментът на работодателите към безопасността се свързва както със стремежа към човешко благополучие, така и с предотвратяване на сериозни финансови разходи. Организационният ангажимент към безопасната мобилност носи редица ползи, включително намаляване на медицински разноски, подобряване на производителността и изграждане на привлекателен организационен имидж.
Всеки, който управлява превозно средство като част от работния процес - на пълен работен ден, почасово или само от време на време, е изложен на риск да попадне в пътнотранспортно произшествие, независимо дали използва транспорт на работодателя или собствен. Особено това важи за заетите в секторите транспорт и търговия, които осъществяват много пътувания за превоз на пътници и товари. Същото се отнася и за водачи, пътници и пешеходци, които взаимодействат с пътнотранспортната система по всякакви поводи, които често може дори да не са свързани с работата.
По данни на Евростат повече от една четвърт от всички пътнотранспортни произшествия включват лица, които шофират в служебно отношение. В публичните администрации и в частните организации (особено в големите корпорации) работят много хора. Това е перспектива с огромен потенциал за подобряване чувствително на безопасността на пътя чрез въздействие в три ключови направления:
състоянието на автопарка; придвижванията на доставчици; поведението на служителите при всички пътувания.
Гарантирането на безопасни условия на труд, включително и при използване на пътищата по време на работа, е задача на всяка организация. За осигуряване на безопасността при пътуване има голям финансов стимул - намаляване на щетите върху активи, по-малки застрахователни премии и липса на основание за изплащане на обезщетения. Чрез разработването на активни политики и практики, които насърчават безопасността на пътя, организациите показват ясен ангажимент към благосъстоянието на своите служители и общността като цяло. Когато работодателят осигурява политика за БДП, вероятността за настъпване на ПТП с участието на служители намалява, а също така се осигурява спазване на нормативните изисквания, което предпазва от налагане на санкции.
Достигането на нива на БДП, които да са приемливи за обществото, може да се осигури само след осъзнаване на отговорността на всички и ангажирането им с проблема с безопасността на движението по пътищата. Работодателите имат огромен потенциал за въздействие върху поведението на служителите си и за въвеждане на система от мерки за недопускане на нарушения на правилата за движение - така могат да променят поведението им по принцип.
Чрез въвеждане и на режим за контрол по възприета система от мерки работодателите могат да проследяват как служителите им изпълняват своите ангажименти към безопасността на пътя в действията и поведението си и при отклонения – да се търси съответната отговорност вътре в организацията. Обучението на служителите също е ключов аспект от този процес.
На европейско ниво работодателите в публичния и частния сектор стават все по-активни по отношение на безопасността на движението по пътищата. Все повече инициативи намират своето приложение като част от общата политика за социална отговорност, която поставя човека и неговата закрила в центъра на ценностната система.
Подкрепата за поведение на осъзнатост, отговорност, добронамереност, етичност, дисциплина и толерантност на много хора едновременно е мощен инструмент, който може да осигури по-безопасна, по-здравословна и по-приобщаваща среда на движение.
Застъпете се за социалната отговорност с грижа и визия! Станете част от мрежата на професионалисти и лидери, които всеки ден подкрепят мобилността и опазват човека на път!