ПРОГРАМА ЗА
УПРАВЛЕНИЕ НА КМЕТА НА ОБЩИНА ВЪРШЕЦ
ЗА СРОКА НА
МАНДАТА (2015 - 2019 г.)
(Приета с
Решение № 115 по Протокол №
6 /18.02.2016 г.от
Общински съвет- Вършец)
Настоящата Програма е разработена на основание чл. 44,
ал. 5 от ЗМСМА и съдържа основните приоритети, дейности, сроковете за
изпълнение и очакваните резултати.
Програмата е пряко обвързана с Общинския план за
развитие 2014-2020 г.
Програмата е изготвена като документ, съчетаващ
едновременно по-дългосрочни цели и приоритети за развитието на общината, както
и конкретни задачи и дейности за тяхното реализиране.
Програмата за
управление на кмета на Община Вършец за периода 2015 – 2019 г. е отворена
система. Тя ще остане постоянна и непроменлива в стратегическата си насоченост
и цели, но отворена и гъвкава по отношение на проектите, които ще търпят
актуализация при промяна в състоянието на социално-икономическите процеси в
страната.
РЪКОВОДНИ ПРИНЦИПИ НА УПРАВЛЕНИЕТО В
УСЛОВИЯТА НА
ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ
Ø
Прозрачност и етика
Осигуряване на пълна публичност в процеса на
изпълнение на решенията на Общински съвет Вършец. Гарантиран и улеснен достъп
на гражданите до информация, която изрично не е посочена в закон като
класифицирана. Стриктно спазване на приетия през изминалия мандат етичен кодекс
и харта за правата на потребителя на административни услуги, както и
осъществяване на постоянна обратна връзка с гражданите.
Ø
Отговорност и сътрудничество
Публично отчитане действията и резултатите от
управлението на кметската администрация пред гражданите, бизнеса и
неправителствените организации, в съответствие с приетите управленски
ангажименти.
Ø
Ефективност и професионализъм
Прилагане
на еталони за качество на общинските услуги.
Налагане
на критерии за професионализъм при работата в общинската администрация и
дружествата с общинско участие, принципи на равнопоставеност и честна
конкуренция при разходване средствата на данъкоплатците.
ВИЗИЯ, СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ И ПРИОРИТЕТИ
ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБЩИНА ВЪРШЕЦ
Ø
Община Вършец - национална марка за природен и
балнеоложки туризъм, привлекателно и спокойно място за живот с устойчиво
икономическо развитие и грижа за околната среда.
СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ
Стратегическа цел 1: Развитие на конкурентоспособна общинска икономика с акцентиране върху
развитието на традиционни сектори; привличане на инвестиции и развитие на
икономика на знанието, съчетано с ефективно развитие на балнеоложки и
алтернативни форми на туризъм.
Стратегическа цел 2: Съхранение и развитие на човешкия капитал и
подобряване качеството на жизнената среда.
Стратегическа цел 3: Устойчиво и
интегрирано териториално развитие и модернизиране на техническата
инфраструктура.
ОСНОВНИ ПРИОРИТЕТИ
ПРИОРИТЕТ 1 :
- Оползотворяване на местния туристически потенциал
ПРИОРИТЕТ
2:
- Повишаване на инвестиционната атрактивност на общината и подкрепа за
местния
бизнес
и иновациите.
ПРИОРИТЕТ
3:
- Развитие на
конкурентоспособен аграрен сектор.
ПРИОРИТЕТ 4:
- Подкрепа за
развитие и популяризиране на местна регионална марка.
ПРИОРИТЕТ
5:
- Подобряване достъпа до пазара на труда,
повишаване на местната заетост и доходите на населението.
ПРИОРИТЕТ
6:
- Подобряване на качеството и достъпа до здравни,
образователни, социални и културни услуги.
ПРИОРИТЕТ
7:
- Подобряване на инфраструктурното осигуряване и
достъпността.
ПРИОРИТЕТ
8:
- Опазване и подобряване на околната среда.
ПРИОРИТЕТ
9:
- Укрепване на административния капацитет на местната
администрация и развитие на сътрудничество.
ПРИОРИТЕТ 1:
Ø
ОПОЛЗОТВОРЯВАНЕ
НА МЕСТНИЯ ТУРИСТИЧЕСКИ ПОТЕНЦИАЛ
Мярка 1 – Подобряване на туристическата инфраструктурата –
транспортна, инженерна, социална и хигиенна.
·
Подобряване на
транспортния достъп до туристическите обекти, включително за хора с увреждания,
изграждане и подобряване на съпътстващата публична инфраструктура около
обектите - паркинги, маркировка, информационни табла, указателни табели и др.
·
Насърчаване на инвестициите в туризма. Планиране и изграждане на
туристически атракции.
Мярка 2 – Съхраняване, опазване и подобряване на качествата на
туристическите ресурси - природни, културни и антропогенни.
· Проект: „Зеленина
и култура за развитие на туризма” по Програма „Интеррег - ИПП ТГС България - Сърбия 2014-2020”.
Съвместен проект на община Вършец и община Сокобаня, Сърбия по Бюджетна
линия No. 2014TC16I5CB007 – 2015 – 1, Приоритетна ос
1: Устойчив туризъм, Специфична цел 1.1: Туристическа привлекателност. Максималната
безвъзмездна помощ за двата партньора по проекта е общо 600 000 евро.
Проектопредложението
включва инвестиционни мерки, като на територията на община Вършец е предвидено
реализирането на лесоустройствен проект за обект „Лесопарк Вършец“. Дейностите,
които се предвиждат по проекта са : изграждане на паркова алейна
мрежа с осветление, изграждане на кътове за отдих и детски площадки с поставяне
на атракционни съоръжения в боровия парк на град
Вършец.
Община
Сокобаня ще реализира проект за изграждане на лятна
сцена в местност „Врело” в град Сокобаня.
·
Изграждане на комплекс от
еко-пътеки, колоездачни алеи, зони за краткотраен отдих, места за наблюдение на
редки птици и други, свързани с конкретните обекти на природното и културно-историческото
наследство /пещери, римски калета, манастири и други/ и с формирането на зони за активен планински туризъм.
·
Ремонт и
модернизация на съществуващи туристически обекти, създаване на екопътеки, зони за краткотраен отдих и др.
·
Целенасочено привличане на
подходящи инвеститори за водоползване на регистрираните извори на минерални води.
·
Разработване и реализиране на “Общинска програма за стимулиране на селския туризъм в община Вършец”, обхващаща всички села от територията на
общината и най-вече с. Горна Бела Речка, с. Долна Бела Речка, с. Горно Озирово и с. Долно Озирово.
·
Насърчаване на културния туризъм чрез атрактивно
експониране на културно-историческото наследство на територията на община
Вършец, включваща: създаване и поддържане на база данни в общината на съществуващите
паметници на културно-историческото наследство и на обектите с културен
потенциал, както и на система за мониторинг за
реалното състояние и поддържане на обектите. Разширяване и
модернизация на Общинския музей в гр. Вършец с оглед атрактивно експониране на значимите
културно-исторически паметници.
·
Разработване и реализиране на “Общинска програма за туристическо обслужване и активна реклама на
туристическата дестинация Вършец”,
основно чрез разширяване на дейността и функциите на
Туристическия информационен център.
·
Разнообразяване на
туристическия продукт чрез активно включване на природните и културни ценности
на общината.
Мярка 3 - Подкрепа за местните занаяти и културни събития.
• Организиране
и провеждане на местни, национални и международни фестивали, пленери и други
културни събития.
• Иницииране и
реализиране на културни прояви, конкурси, изложения и други промоционални
прояви, с цел популяризиране на туристическия продукт.
• Подкрепа за
местните занаяти и културни събития:
- организиране
на етнографски и природни експозиции,
- подкрепа за
практикуването, чиракуването и социалния маркетинг за продукцията от местни
занаяти,
- културни
събития по теми във връзка с местни дадености и традиции и др.
Мярка 4 - Развитие на
алтернативни форми на туризъм – културно-познавателен, селски, еко, спортен, приключенски, религиозен, фестивален и др.
• Развитие
на туризъм през всички сезони, утвърждаване на общината като водеща дестинация
в балнеолечението и СПА-туризма в национален мащаб.
• Изграждане
на нови туристически атракции. Обединяване на съществуващи туристически
маршрути:
Водещ партньор по
проекта е "Музей за национална история и археология, гр.
Констанца,
Румъния". В проектното предложение на общината са включени два
обекта: „ Палеонтоложки парк с информационен център в град
Вършец” , който ще се изгради в парковата зона на град Вършец и е с прогнозна
стойност от 1 081 550
евро. Вторият обект е „ Частична рехабилитация на
ул.”Ботуня” от ОТ395 до ОТ126, ул. ”Ст. Стамболов” от ОТ156 до ОТ125, ул.
”Бенковски” от ОТ395 до ОТ156 – гр. Вършец” и е с прогнозна стойност от 173 787,30 евро.
Проектното
предложение включва и така наречените "меки дейности", като разработване на съвместна стратегия,
информационни и рекламни материали. По проекта ще бъде закупена компютърна
техника и оборудване. Общата прогнозна стойност на бюджета на българската част
е 1 578 046 евро.
Мярка 5 - Привличане
на интереса на младите хора към община Вършец.
·
Проект „Рекреативните
и спортните обекти
като туристически потенциал на региона” по Програмата „Интеррег - ИПП ТГС България-Сърбия 2014-2020”.
Съвместно
със Спортен център, град Пирот, Сърбия,
община Вършец подготви проект по Бюджетна линия No.
2014TC16I5CB007 – 2015 – 1, Приоритетна ос 1: Устойчив туризъм, Специфична цел
1.1: Туристическа привлекателност. Максималната безвъзмездна помощ за двата
партньора по проекта е общо 600 000 евро. Проектопредложението
включва инвестиционни мерки, като на територията на община Вършец е предвидено
реализирането на следните обекти:
- атракционно съоръжение „Въжен парк”, което ще бъде
изградено в „Боров парк”, Вършец;
- детски площадки – 2 броя в Слънчевата градина на гр. Вършец, които
ще отговорят на съвременните норми и изисквания за изграждане на детските
площадки;
- спортно съоръжение „Фитнес уреди
на открито” – 2 броя и спортно съоръжение „Скейтборд”, които ще бъдат изградени
в парковата зона.
Община Пирот ще реализира дейности
по изграждането на атракционен „Адреналин парк”.
·
Проект: „Младите
– шанс за развитие”, по Програмата „Интеррег
- ИПП
ТГС България - Сърбия 2014-2020”.
Съвместен проект на община Вършец и Основно
училище „Митрополит Михайло”, община Сокобаня, Сърбия по Бюджетна линия No. 2014TC16I5CB007 – 2015 – 1,
Приоритетна ос 2: Младежи, Специфична цел 2.1: Умения и предприемачество.
Максималната безвъзмездна помощ за двата
партньора по проекта е общо 600 000 евро. Проектопредложението включва инвестиционни мерки за изграждане на
Младежки центрове на територията на двете общини в сгради на бивши училища.
Тези центрове ще се използват от ученици и студенти за зелени училища,
изследователски дейности, тренировъчни лагери и др.
Мярка
6 - Институционална координация – между администрации и фирми в
туризма.
Ø Работа с Консултативния съвет по въпросите
на туризма при община Вършец;
Ø Редовни срещи на общинската администрация
с представители на туристическия бизнес на територията на общината.
Мярка 7 - Информиране на населението за възможните
инициативи и достъпни финансови източници за изграждане на туристическа
инфраструктура и предлагане на туристически услуги.
Ø Създаване на специализиран интернет сайт.
Ø Редовно публикуване на информация в електронния сайт
на общината.
Мярка
9 - Ефективно прилагане на Стратегията за развитие на туризма.
ПРИОРИТЕТ 2:
Ø
ПОВИШАВАНЕ НА
ИНВЕСТИЦИОННАТА АТРАКТИВНОСТ НА ОБЩИНАТА И ПОДКРЕПА ЗА МЕСТНИЯ БИЗНЕС И
ИНОВАЦИИТЕ
Мярка 1 – Създаване на условия за
стимулиране на малкия и средния бизнес.
·
Провеждане на
регулярни срещи с бизнеса за информиране относно общински проекти;
·
Създаване на
условия за стимулиране на малкия и средния бизнес чрез намаляване на
административните бариери, лицензионни или разрешителни режими в общината за
развитие на бизнеса.
Мярка 2 - Подкрепа
на утвърдени фирми-производители от общината.
·
Подкрепа на
утвърдени фирми-производители от общината, вкл. подпомагане на тяхното участие
в регионални, национални и международни изложения и панаири.
ПРИОРИТЕТ 3:
Ø
РАЗВИТИЕ НА
КОНКУРЕНТОСПОСОБЕН АГРАРЕН СЕКТОР
Мярка
1 - Стимулиране изграждането на преработвателни предприятия за
суровини от горското и селско стопанство.
Организиране на консултации и административно
подпомагане за:
·
Затваряне на
цикъла „селско стопанство - преработвателна промишленост" за повишаване на
добавената стойност на селскостопанската продукция на местни стопани - билки,
зеленчуци, гъби, рибовъдство и др.
·
Насърчаване
развитието на биологичното земеделие, създаване на нови трайни насаждения.
Съчетаването на биоземеделие с природни дадености е
ресурс за екотуризъм и база за устойчива местна
икономика.
·
Подпомагане на
фермерите да се приспособят към нарастващите изисквания на стандартите на ЕС.
·
Стимулиране на
условията за изграждане и реализиране на сдружения на селскостопански производители
и окрупнени форми за стопанисване на земите и
животинските стада.
ПРИОРИТЕТ 4:
Ø
(ПОДКРЕПА ЗА
РАЗВИТИЕ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ НА МЕСТНА РЕГИОНАЛНА МАРКА
Мярка 1 - Създаване на
местна марка за туристически и хранително-вкусови продукти, услуги и събития.
Международно сътрудничество в тази област.
ПРИОРИТЕТ 5:
Ø
ПОДОБРЯВАНЕ
ДОСТЪПА ДО ПАЗАРА НА ТРУДА, ПОВИШАВАНЕ НА МЕСТНАТА ЗАЕТОСТ И ДОХОДИТЕ НА
НАСЕЛЕНИЕТО.
Мярка
1 - Увеличаване на заетостта чрез насърчаване на
предприемачеството
• Провеждане на информационно-консултантски
дейности и осигуряване според възможностите на общината на преференциални
условия за стартиращ бизнес
Мярка 2 - Подкрепа на проекти, свързани с разкриване
на нови работни места и на проекти, свързани с нарастване броя на заетите в
иновативни производства и дейности.
Мярка
3 - Създаване на условия за задържане на млади специалисти с
висока квалификация.
Мярка
4 - Организиране на кариерни събития.
• Организиране и провеждане на регулярни събития и инициативи
за съвместно участие на бизнеса и безработните.
Мярка 5 -
Участие на общината в националните програми за заетост.
ПРИОРИТЕТ 6:
Ø
ПОДОБРЯВАНЕ НА
КАЧЕСТВОТО И ДОСТЪПА ДО ЗДРАВНИ, ОБРАЗОВАТЕЛНИ, СОЦИАЛНИ И КУЛТУРНИ УСЛУГИ
Мярка
1. Осигуряване на
качествено и професионално ориентирано образование и подобряване на
инфраструктурата на образованието.
• Осигуряване
на качествено и професионално ориентирано образование.
• Откриване
на професионални паралелки след завършено основно образование в СОУ „Иван
Вазов" в професионални направления „Градинарство (паркове и градини)" и „Озеленяване и цветарство" по професиите „Работник в озеленяването" и „Техник-озеленител", специалности „Озеленяване и цветарство" и „Парково строителство и
озеленяване».
• Дейности, свързани с модернизация и
обновяване на съществуващата инфраструктура, енергийна ефективност, достъпност
за хора с увреждания, пригаждане към потребностите на деца със специални
потребности.
·
Преференциално
подпомагане на децата в детските градини и пълно обхващане на потенциалните
учащи в учебния процес.
·
Активна работа на
общината с училищните настоятелства и народните читалища за повишаване
качеството на учебния процес.
Мярка 2 -
Подобряване достъпа до качествени здравни услуги и до лечебни здравни
заведения.
• Изграждане
на Спешен медицински център по Оперативна програма „Региони в растеж" 2014
- 2020 г.
Мярка
3 - Подобряване на
достъпа до качествени социални услуги.
• Подобряване
на достъпа до качествени социални услуги за цялата община. Надграждане на
Центъра за настаняване от семеен тип.
·
Преференциално здравно обслужване на социално слаби хора,
бедни, инвалиди и стари хора.
Мярка 4 -
Подобряване на качеството и достъпа до културна и спортна инфраструктура.
• Модернизиране
на градски стадион - град Вършец.
• Реконструкция
и модернизация на читалищните сгради в населените места
-
Промотиране на традиционни културни събития и
прояви – Празник на курорта, минералната вода и Балкана, Международен фолклорен
фестивал „Пъстра огърлица”, Национелен преглед на
ученическите духови оркестри.
Мярка 5 - Интеграция на уязвимите групи и
предотвратяване рисковете за социално изключване.
•
Дневен център за възрастни хора.
ПРИОРИТЕТ 7:
Ø ПОДОБРЯВАНЕ НА ИНФРАСТРУКТУРНОТО ОСИГУРЯВАНЕ И ДОСТЪПНОСТТА
Мярка 1 - Доизграждане и развитие на местната
транспортна инфраструктура.
·
Подобряване на
качеството на инфраструктурните системи в общината, както и подобряване на вътрешнообщинските връзки и свързаността на общината със
съседните територии и останалата част от страната.
·
Рехабилитация на
общински пътища.
·
Реконструкция на
мостове в община Вършец.
·
Рехабилитация и
изграждане на улична и пешеходна инфраструктура.
·
Подготовка и
реализиране на инвестиционен проект за подобряване на общинската пътна мрежа, с
цел развитие на устойчив туризъм.
Мярка
2 - Подобряване на
водоснабдителната и канализационната инфраструктура.
·
Дейности по подобряване
на водоснабдителната и канализационната инфраструктура.
Мярка 3 - Подобряване управлението на отпадъците.
·
Закупуване на
нова сметоизвозна и сметопочистваща
техника.
·
Провеждане на трайна
политика за запазване и подобряване на екологическата обстановка в общината
чрез актуализация на мерките за въздействие.
Мярка 4 - Поддържане и развитие на градската
среда.
·
Рехабилитация на
пешеходни алеи и тротоари, изграждане на велосипедни пътеки и алеи, пешеходни
зони.
·
Подобряване
състоянието на гробищните паркове.
Мярка
5 - Повишаване на
енергийната ефективност в обществени и жилищни сгради.
·
Включване в
Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни
жилищни сгради на МРРБ.
Мярка 6 - Рационално и ефективно използване на
териториалните ресурси и хармонично устройство на територията на общината.
ПРИОРИТЕТ 8:
Ø
ОПАЗВАНЕ И
ПОДОБРЯВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Мярка 1 - Устойчиво управление и стопанисване на
горите.
- Развитие и използване на туристическия потенциал на
градския лесопарк.
Мярка 2 - Подобряване на
управлението на риска от природни бедствия, възстановяване на нарушени терени и
предпазване от ерозия
Мярка 3 - Почистване, поддръжка и
социализация на река Ботуня.
• Почистване,
поддръжка и социализация на р. Ботуня. Почистване на речното корито, залесяване
на крайбрежието. Осигуряване на достъпност, пешеходни пътеки и места за отдих и
престой по поречието й.
ПРИОРИТЕТ
9:
Ø
УКРЕПВАНЕ НА
АДМИНИСТРАТИВНИЯ КАПАЦИТЕТ НА МЕСТНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И РАЗВИТИЕ НА
СЪТРУДНИЧЕСТВО.
Мярка 1 - Повишаване капацитета на общинската
администрация.
·
Повишаване
капацитета на общинската администрация.
·
Провеждане на
обучения и осигуряване на консултации с цел изграждане на капацитет и умения на
местната администрация за участие в плановия процес и усвояването на средствата
от фондовете на Европейския съюз, както и организиране и участия в регионални,
национални и международни форуми за обмяна на опит и коопериране, разработване
на подобрени организационни правила и др.
Мярка 2 - Качествено административно обслужване на
местните хора и бизнеса.
·
Осигуряване на
обслужване на едно гише за местните хора и бизнеса
·
Създаване на
център за комплексно административно обслужване в общината и развитие на
електронните услуги, предоставяни от общинската администрация за бизнеса и
туризма.
Мярка 3 - Развитие на междуобщинските партньорства, партньорства между публичния,
частния и неправителствения сектор и трансгранично сътрудничество.
·
Създаване на
условия за облекчен административен режим при реализация на инвестиционни
намерения на територията на общината.
·
Развитие на междуобщинските партньорства, партньорства
между публичния, частния и неправителствения сектор, и трансгранично
сътрудничество.
АНАЛИЗ НА СРЕДАТА (SWOT анализ)
Целта
на този анализ е да се оцени кои направления на развитие на общината са
най-ефективни, в кои може да се постигне най-добър успех и хармонично развитие,
чрез използване на силните си страни и благоприятните възможности на външната
среда, както и чрез преодоляване или намаляване действието на слабите страни и
външните заплахи.
СЛАБИ
СТРАНИ:
Ø
Част от
Северозападен район за планиране, характерен с ниски икономически показатели;
Ø
Обезлюдяване и
застаряване на населението, висока безработица;
Ø
Недостатъчно
развита и изградена техническа инфраструктура за развитие на туризма;
Ø
Недостатъчна
реклама на туристическия ресурс в общината;
Ø
Липса на защитни
механизми срещу миграцията на висококвалифицирани кадри;
Ø
Висока структурна
безработица, слаб пазар на труда, остра необходимост от адекватна квалификация
и преквалификация на работната сила в съответствие с търсенето на бизнеса.
Ø
Малък брой
структуроопределящи средни и големи предприятия;
Ø
Дребно
растениевъдство и животновъдство.
СИЛНИ СТРАНИ:
Ø
Наличието на
изключително благоприятни природни и културни ресурси за развитие на туризма:
съхранена природна среда, релеф, климат, минерална вода, биоразнообразие, гори,
пейзажи, защитени местности, културно-историческо наследство;
Ø
Местоположение до
големи градски и туристически центрове, и добра транспортна достъпност;
Ø
Благоприятни за
сертифицирано биологично земеделие почвено-климатични условия и доказан опит;
Ø
Значителен по
количество и качество горски фонд, позволяващ ускорено развитие на туризма и
дървопреработването в общината;
Ø
Съхранени
културни и спортни традиции.
ВЪЗМОЖНОСТИ:
Ø
Увеличено търсене
на туристическия продукт на територията на общината;
Ø
Привличане на
крупни инвестиции в туристическия сектор;
Ø
Повишаване на
рекламата за местния туристически продукт и за туристическите ресурси в
общината и създаване на туристически атракции;
Ø
Използване на инвестиционен финансов ресурс от
различни програми, фондове и банки за ускорено модернизиране на промишленото
производство в общината;
Ø
Използване на
структурните фондове за възстановяване и модернизиране на транспортната
инфраструктура.
Ø
Търсене на
адекватно финансиране на програми за увеличаване на квалификацията и преквалификацията
на трудовите ресурси (трайно безработни, ниско образовани, инвалиди);
Ø
Изграждане на
предприятия за производство на екологично чисти селскостопански продукти и
пазар за тях;
Ø
Създаване на
достъп до значими местни паметници на културата чрез определяне, изграждане и
организиране на маршрути за гости и туристи.
ЗАПЛАХИ:
Ø
Привлечените
инвестиции за нови туристически обекти и за модернизиране на съществуващите са
недостатъчни;
Ø
Нестабилност в
привличането на платежоспособното туристическо търсене;
Ø
Осигуряване на
адекватна квалификация на работната сила за нуждите на туризма;
Ø
Емигриране на
интелектуалния и квалифициран трудов потенциал на общината;
Ø
Конкуренция на
други общини в съседство, които също разполагат с предимства за привличане на
инвеститори.
Въз основа на анализа на средата, икономическите и
социални проблеми, както и извършената оценка за вътрешния капацитет на наличния
човешки ресурс се констатира, че е необходимо прилагането на комплексен инструментариум
за управление, чрез ресурси на местната власт (недвижимости,
финанси), специализирана общинска администрация по стратегическо планиране,
разработване и управление на проекти по Оперативните програми на ЕС, развитие
на партньорства с бизнеса и нестопанския сектор, и осигуряване на условия за
дългосрочни инвестиции на територията на общината.
Изготвеният SWOT –анализ
позволява да се обобщи, че община Вършец има потенциал за бъдещо развитие
основно в областта на туризма. Това следва да бъде водещ мотив за реализацията
на конкретни приоритети, мерки и проекти с цел създаване на подходящи условия
за развитие и популяризиране на общината като туристическа дестинация.
УПРАВЛЕНСКИ ПРИОРИТЕТИ, ДЕЙНОСТИ И
РЕЗУЛТАТИ
През 2007 г. България стана част от глобалната
Европейска регионална политика, която цели засилване на икономическото и
социално сътрудничество между страните - членки на ЕС и намаляването на
неравнопоставеността между нивото на развитие на различните региони. Тези
действия са подкрепени със средства от Структурните и Кохезионния
фондове на ЕС.
Мисията на всяка общинска администрация е да
осъществява законосъобразно местно самоуправление, да работи за удовлетворяване
потребностите на гражданите и юридическите лица, като оптимизира общинското
предлагане и оказване на публични услуги в условията на свободна от корупция
администрация, пълна прозрачност и коректност.
Стратегията за децентрализация налага създаване на
механизми за ефективно
разходване
на публичния ресурс при подготовка и управление на инвестиционната
програма
на общината.
Приоритет 1
Оползотворяване на местния туристически потенциал, повишаване на инвестиционната атрактивност на
общината и подкрепа за местния бизнес и иновациите.
Плановете за бъдещи инвестиции са свързани и с нуждата
от разкриването на нови работни места. Належащо е усъвършенстване на
взаимодействието между бизнеса и образователните структури. За да бъдат
задоволени потребностите от висококвалифицирана работна ръка е важно да се извършат
следните дейности:
·
Проучване
потребностите на бизнеса в търсенето на квалифицирана работна ръка, отговаряща
на неговите изисквания – срок: постоянен.
·
Насърчаване
диалога между представители на бизнеса, професионалните училища и бюрото по
труда за намиране на оптимално решение в търсенето и предлагането на пазара на
труда – срок: постоянен.
·
Стимулиране
инвестициите в човешки ресурси, за да се отговори на нуждите и търсенето на
местния бизнес - срок постоянен.
·
„Проект „Рекреативните и спортните
обекти като туристически
потенциал на региона”; източник
на средства: по Програмата „Интеррег - ИПП ТГС
България-Сърбия 2014-2020”, срок: 2017 г.
За да се гарантира устойчив ръст на икономиката и
туризма, община Вършец трябва да използва най-ефективно съществуващите ресурси
и да продължи да развива услугите, създаващи благоприятна бизнес среда:
·
Намаляване на
бюрократичните бариери, скъсени сроковете при предлагане услуги на бизнеса в
т.ч. разрешителни режими – срок постоянен.
·
Подобряване на
административното обслужване на гражданите и бизнеса, чрез прилагане на
“Комплексно административно обслужване” и „Обслужване на едно гише” – срок: постоянен.
·
Определяне на
служител за обслужване на бизнеса и инвеститори – срок: 2016 г.
·
Изграждане
допълнителен административен капацитет за усвояване на фондове на ЕС по Оперативните
програми 2014 – 2020 г. – срок: постоянен.
·
Насърчаване на
инвестиции в сферата на туризма – срок: постоянен.
·
Изграждане на
благоприятна средна за развитието на туризма – срок: постоянен.
·
Проект: „Зеленина и култура за развитие на туризма”;
източник на средства: източник на средства: по Програмата „Интеррег - ИПП ТГС България-Сърбия 2014-2020”, срок: 2017 г.
Приоритет 2
Подобряване и развитие на транспортната и техническата
инфраструктура, рехабилитация на уличната настилка и благоустрояване на кварталите
и селата. Опазване и подобряване на околната среда.
Необходимо е да продължат инвестициите за възстановяване
на пътната настилка и благоустрояването на града и кметствата. Все още
състоянието на пътната и уличната мрежа в общината в известна степен е
ограничител за мобилността на туристите и работната сила, и достъпа до
различните видове услуги. За да се премахнат ограниченията трябва да се
изпълнят следните дейности и проекти:
·
Рехабилитиране на улици и обновяване на градската среда – срок:
постоянен.
·
Стимулиране на
социалната интеграция и изграждане на достъпна среда за хората с увреждания – срок:
постоянен.
·
Намаляване на
престъпността и осигуряване на спокойни условия за живот и труд на гражданите –
срок: постоянен.
Управленската политиката за подобряване качеството на
водоснабдителните и канализационните услуги на територията на общината ще
продължи с реализирането на проекти за цялостно изграждане на градската канализационната
система, както и реконструкция и обновяване на амортизирана водопроводна мрежа
с цел пестеливо използване на водните ресурси. За постигане на устойчиви
резултати е необходимо да се изпълнят следните дейности, програми и проекти:
·
Система от мерки
за повишаване на ефективността на потреблението на енергия в общинските обекти,
което ще доведе до намаляване консумацията и разходите за енергия, както и емисиите
на парникови и вредни газове в атмосферния въздух и да се подобри качеството на
околната среда.
·
Управление на
отпадъците – дейностите, които ще предприемем при решаването на проблемите с
отпадъците ще бъдат насочени към ликвидирането на нерегламентираните депа,
подобряване организацията на събиране и извозване на отпадъците и разширяване
системата за сметосъбиране.
·
Продължаване
превантивните действия за предпазване от рискове при природни явления и
бедствия.
• Устойчиво
управление и стопанисване на горите.
• Подобряване
на управлението на риска от природни бедствия, възстановяване на нарушени
терени и предпазване от ерозия.
Приоритет 3
Развитие на социалната инфраструктура, модернизиране
на обектите на образованието, здравеопазването,
културата, спорта и социалните дейности.
Наложеният подход в социална сфера на общината е съобразен с новите
социално-икономически условия, предвид членството на България в ЕС и възможността
за кандидатстване с интегрирани проекти за изграждане на
съвременна социална инфраструктура. Необходимо е да продължат дейностите
за поддържане, оптимизиране и ефективно й използване, за подобряване качеството
на живот в отговор на непрекъснато растящите нужди и потребности.
Управленските
решения включват дейности като:
·
Поддържане и
обновяване на сградния фонд и материално-техническата
база в институциите на образованието, здравеопазването, социалните услуги,
спорта, младежките дейности и културните институции – срок: постоянен.
·
Разширяване на
предлаганите социалните услуги и разкриване на нови форми, обхващащи всички
социални групи (деца, стари хора, инвалиди, бездомни) –срок: постоянен.
·
Подобряване
достъпа до обществена среда за лица с увреждания – срок: постоянен.
·
Прилагане на
дейности за предотвратяване на преждевременното напускане на училище и
насърчаване участието на родителите в учебния процес – срок: постоянен.
·
Иницииране и
реализиране на културни прояви, конкурси, изложения и други промоционални
прояви с цел популяризиране на туристическия продукт – срок: постоянен;
·
Работа с всички
културни, образователни институции и клубове по интереси на територията на
общината– срок: постоянен.
·
Ремонт на градски
стадион - гр. Вършец – срок: 2018 г.
·
Сътрудничеството
с НПО – срок: постоянен.
Приоритет 4
Международно сътрудничество
·
Запазване на създадените
вече международните контакти и търсене на нови, с цел популяризиране и
рекламиране на община Вършец като туристическа дестинация.
·
Насърчаване
сътрудничеството с други общини за общо планиране и реализиране на
трансгранични проекти.
Приоритет 5.
Укрепване на административния капацитет на местната
администрация и развитие на сътрудничество.
Съвременната администрация, осъществявайки
взаимоотношенията с граждани, трябва да работи в обществен интерес ефективно и
ефикасно, при максимален резултат и качество на обслужването.
За да се подобри съществено качеството на услугите и
усъвършенства организацията на управление и работа в общинската администрация е
необходимо да се предприемат редица мерки за:
·
Публикуване на
заповедите на кмета с обществена значимост и тяхното популяризиране сред
жителите на общината за осигуряване на откритост и прозрачност, условия за
надеждност и отчетност – срок: постоянен.
·
Изграждане на
система за достъп на гражданите до обществена информация според изискванията на
Закона за достъп до обществена информация, в т.ч. и регистър на заявленията по
този закон – срок: постоянен.
·
Информиране на
местните общности за текущата общинска дейност – срок: постоянен.
·
Поддържане на
обратна връзка с гражданите на общината, за осигуряване на надеждност,
ефикасност и ефективност на управлението в условията на сътрудничество и кохерентност, както и създаване на условия за отговорност и
отчетност на дейността – срок: постоянен.
·
Осигуряване на
възможност гражданите да подават сигнали до общината и по електронна поща,
осигуряване на надеждност, отговорност, ефикасност и ефективност на
управлението и създаване на условия за приложение на принципа на сътрудничество
– срок: постоянен.
·
Обновяване,
актуализиране на Интернет страница на общината – срок: постоянен.
·
Използване на
различни форми (анкети, събрания и др.) за допитване сред гражданите по
общински теми – срок: постоянен.
·
Провеждане на
периодични срещи на управленския екип с гражданите – срок: постоянен.
·
Организиране на
приемна на кмета, включително „изнесена” по график в отделните населени места
на общината – срок: постоянен.
·
Осъществяване на
ефективен контрол на дейността на търговските дружества – срок: постоянен.
·
Създаване на
единна система за управление на човешките ресурси, която включва подбора
(конкурсно начало с ясно и своевременно определени критерии), кариерно израстване,
атестиране, планиране, подвижност, мотивиране на служителите – срок: постоянен.
·
Приемане на ред
за провеждане на публичните обсъждания на проектобюджета, като на гражданите
предварително се представя информация в достъпен и разбираем вид, съгласно
изискванията на Закона за публичните финанси – срок: до 30.11. на предходната година.
·
Публикуване и
разпространяване на допълнителна информация за приетия бюджет – срок: след
приемане на бюджета за текущата година – срок: 10 дни след приемането на
бюджета;
·
Даване на
публичност на всяка актуализация на бюджета – срок постоянен.
·
Прилагане на
ефективни форми за делегиране на правомощия, координация и комуникация между
разпоредителите с бюджета:
- система на делегираните бюджети;
- писма (указания) за бюджетния процес;
- система за финансово управление и контрол.
·
Представяне в
ясна и разбираема форма на информация и анализи за разходите на бюджета, за
гарантиране на по-добро наблюдение и контрол – срок: постоянен.
·
Публично
обсъждане на проектите за изменение в наредбите на общинските съвети по закона
за местните данъци и такси – срок: постоянен.
·
Извършване на
оценка на социалната поносимост на размера на таксите
и цените на услугите – срок: постоянен.
·
Водене на
регистър на разработените и спечелени проекти – срок: постоянен.
·
Представяне на
резултатите от изпълнение на годишната инвестиционна програма на общината –
срок: постоянен.
·
Поддържане на
публичен регистър на общинските имоти, за осигуряване на публичност на
регистрите, отнасящи се до управлението и разпореждането с общинска собственост
и координацията с държавните институции – срок: постоянен.
·
Упражняване на
ефикасен контрол върху изпълнението на договорените условия в реализираните
сделки по Закона за общинската собственост – срок: постоянен.
·
Поддържане на
публичен регистър на отдадените под наем/аренда земеделски земи – срок: постоянен.
·
Поддържане на
публичен регистър на земеделските земи – срок: постоянен.
·
Даване на
публичност при предоставяне на общинската собственост на политически партии,
държавни агенции и НПО – срок: постоянен.
·
Въвеждане на
система за обратна връзка – за измерване и анализ на степента на удовлетвореност
за осъществява редовна обратна връзка с гражданите относно предоставянето на
услуги, чрез анкетни карти – срок: постоянен.
·
Осигуряване на
публичен достъп до решенията на Общинския експертен съвет по устройство на
територията – срок: постоянен.
Развитието на благоприятна инфраструктура за
инвестиции, както подготовката на
работната
сила в региона ще бъде подкрепено с разработването на успешни проекти,
търсещи
финансиране по структурните фондове на ЕС, както и по други донорски програми на
правителства и международни организации.
Потенциални
източници са:
·
Програма
„Интеррег - ИПП ТГС България - Сърбия 2014-2020”.
·
Оперативните
програми по структурните фондове: ОП „Инициатива за малки и средни
предприятия", ОП "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020,
ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура"
2014-2020, ОП "Околна среда" 2014-2020; ОП "Региони в растеж"
2014-2020; ОП Развитие на човешките ресурси"
2014-2020“; ОП "Наука и образование за
интелигентен растеж" 2014-2020; ОП "Добро
управление" 2014-2020; Програма за развитие на селските
райони 2014-2020; Програми по европейско териториално
сътрудничество 2014-2020.
Програмата за управление на община Вършец трябва да се
разглежда като средство за диалог с централните власти и инвеститорите, при
решаването на текущи и оперативни задачи на местната изпълнителна власт и
осъществяване на настоящи и бъдещи инвестиционни намерения.
Кмет на община Вършец:
инж. Иван Лазаров